--- استاد مجید صباغ  ایرانی متخلص به «یالقیز»  یکی از شاعران بزرگ زبان ترکی  طنز پرداز و روزنامه نگار تبریزی بود. شعرهای یالقیز از نظر فرم و محتوا گستردگی شگفت انگیزی دارند در سال 1316 در محله چایکنار تبریز چشم به جهان گشود .

صباغ ایرانی که از معاصران استاد شهریار بود در طول حیات خود سه کتاب با عناوین «جیغان ویغان»، «چیغیر باغیر» و « چالها چال» را با مضمون طنز اجتماعی و انتقادی به رشته تحریر درآورده است .

وی از سال 1383 نیز اشعار و مطالب طنز خود را در ستون « سوز آلان سوز ساتیرام» روزنامه عصرآزادی چاپ میکرد .

استاد «یالقیز» همچنین در مهرماه سال 1384 به عنوان استاد و شاعر بزرگ طنز آذربایجان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تجلیل شده بود .


.

.

.

وی که از بیماری نارسایی کبد رنج میبرد در سن 73 سالگی در منزل خود چشم از جهان بست و نام و اشعار خود را به تاریخ امانت داد 

استاد یالقیز در سروده هایش جان مایه اعتقاداتش به دین و پایبندی به صداقت، اخوت و یکرنگی همواره خودنمایی می کرد.شاعران طنز پرداز یالقیز را نه تنها یک شاعر طنز پرداز بلکه هنرمندی می شناختند که با درک زمان اشعاری پرمحتوا که روح اجتماعی در آن ها تلالو می کرد. 

استاد یالقیز تک تک اشعارش را چون فرزند خود دوست می داشت و اگر سئوال می شد که کدام شعرات را بیشتر دوست دارید می گفت: " همه شان را، کدام پدری بین فرزندان اش می تواند فرق قایل شود." 

این استاد شعر ترکی و فارسی توانست سبکی دلنواز با لحنی روان و ساده را بنا نهد 

یالقیز خود را شاعر مردم می دانست اشعار ترکی یالقیز بسیار پر محتوا و نغز است و اشعار فارسی وی نیز بسیار ژرف نگر و در عین حال ساده و روان هستند.