ارمنستان و کلمه ارمنی از کجا بوجود آمد؟؟
بعد از نابودی هیتها قومی به اسم (های) از شبه جزیره بالکان به شمال سوره کوچ کردند.
یعنی مناطق بومی پروتوتورکها  اقوام قشایی  قدرمندی هم آن زمان در جنوب قارا دنیز (دریای سیاه)  آنا دولو ساکن بودند که همین تورکهای قشقایی در نابودی هیتها نقش عمده ای را هم ایفا کرده بودند بعد ها هم با آشورها مدتها جنگیدند.

این قوم (های) در منطقه ای به نام  آرمی  که جزو قلمرو تورکان سوبار بود ساکن شدند .
اسم آرمی هیچ ربطی به  قوم (های) ندارد و اسم  آرمی  اسمی هست که تورکان بعد از مهاجرت به آسیای میانه در قزاقستان ،ترکمنستان و  حتی باشقوردستان آنجابه بعضی مناطق همین اسم آرمی روگذاشته اند.
یعنی این اسم با های ها هیچ  ارتباطی ندارد.

هایها در منطقه آرمی شمال سوریه در مجاورت با تورکان سوبار زندگی کردند قوم خیلی کوچکی بودند. بومیان منطقه هم بخاطر اینکه اینها در منطقه آرمی ساکن شده بودند به آنها آرمی میگفتند.

هایها بعدا به اطراف دریاچه وان ترکیه کوچ میکنند  در آنجا دین زرتشت را قبول میکنند  آن دوره هم متصادف بود با حکومت ساسانیان در ایران بود و هنوز اسلام  نیامده بود.

بعد از پذیرش زرتشت توسط های ها کمی قدرت گرفته بودند برای اولین بار اعلام مستقل بودن کردند ولی در حقیقت مستقل نبودند چون  یا از طرف ساسانیان و یا سامی ها برای آنها جانشین تعیین میشد.

اولین آنها آرتاشس بود که خود او هم تورک بود در  آثاری هم که از او بجا مانده تورکی میباشد های ها در آن زمان برای خود الفبایی به وجود آوردند.
دیگر هایها را اطرفیان آرمن میشناختند که حرف ی هم از اورارتو ها اضافه شد یعنی دیگر به جای کلمه های کلمه ارمنی را یدک میکشیدند.
در زمان عثمانی ارمنیها به طرف شمالی رود آراز کوچانده شدند.
ارمنیها در زمان حکومت آلبانها دین مسیحیت را با شیوه خیلی زیرکانه قبول کردند که از طرف اروپایی ها هم حمایت شدند و بعد از فرو پاشی دولت تورک آلبان  حکومت شوروی مقداریز زیادی از خاک آزربایجان را جدا کرده و به ارمنی ها دادند.
در زمان دولت آلبانی تورکهای قفقاز هم مسیحی بودند.
های ها  بعد از  غصب مناطق  آزربایجان کتابهای دینی مسیحی را به زبان (های) تغییر دادند.
تورکهایی هم که در آن مناطق بودند به خاطر دین  زبانشان به مرور زمان به زبان های تغییر کرد.
امروزه هم در داخل ارمنستان دو نوع ارمنی داریم.

 1- ارمنی هایی که اصالت (های) دارند و 

 2- تورکهایی که بعدا زبان (های) را به خاطر دین پذیرفتند.

بیش از  ۴۰۰۰کلمه خارجی در زبانشان وجود دارد هم تورکی زمان سوبار  و هم تورکی امروزه در زبانشان وجود دارد.
پهلوی و روسی هم  زیاد میباشد 
همزمان با فروپاشی شوروی
ارمنستان در داخل خاکهای آزربایجان رسما اعلام استقلال کرد.
و اولین حکومت مستقل خود را بنا کرد. این بود تاریخ  قوم (های )یا همان ارمنستان جعلی های ها نزدیکترین نژاد به یونانی ها و  اقوام  هند و اوروپایی زبان میباشد و  هیچ  ارتباطی با خاور میانه و سرزمینهای پروتوتورک نداشته اند.