وبلاگ جامع و تخصصی تورانیان (تمدن و تاریخ جامع ترکان ایران و جهان)

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

صائب ‌تبریزی

شاه‌ عباس‌ پس‌ از آنکه‌اصفهان‌ را به‌ پایتختی برگزید از همه‌جا خصوصاً از تبریز علما و ثروتمندان‌ را مشوق‌ تطمیعاً بر کوچیدن‌ ورحل‌ اقامت‌ افکندن‌ در اصفهان‌ شد پدر صائب‌ میرزاعبدالرحیم‌ تاجر اوْغلو هم‌ که‌ از تجار بزرگ‌ تبریز بود ازهمان‌ اشخاص‌ می‌باشد که‌ به‌ سال‌ 1017 که‌ شاه‌ عباس‌ به‌تبریز آمده‌ طبق‌ دستور او از تبریز کوچید و در عباس‌آباد اصفهان‌ ساکن‌ گردید و به‌ تجارت‌ اشتغال‌ ورزیدصائب‌ از ایام‌ کودکی در اصفهان‌ تحصیل‌ علوم‌ گوناگون‌را وجهة‌ همت‌ خود قرار داد و مدارج‌ عالی کمالات‌ را طی‌نمود و به‌ (مستعدفان‌) ملقب‌ شد لکن‌ در عالم‌ ادبیات‌عندالادبا و الفضلا (ملک‌الکلام‌) لقب‌ ثانوی او بود بهرة‌کامل‌ از سجایای اخلاقی داشت‌ (صائب‌) هم‌ می‌گفتندش‌به‌ فارسی و تورکی آثار پربهائی از خود به‌ یادگارگذاشته‌ است‌

در تاریخ‌ تولدش‌ اقوال‌، گوناگون‌ است‌ 999 قریب‌ به‌ صحت‌ می‌باشد به‌ سال‌ 1087 در اصفهان‌مرغ‌ روح‌ پهناورش‌ از قفس‌ تن‌ آزاد گشت‌ و در آن‌ شهرمدفون‌ گردید اخیراً قبرش‌ پیدا شده‌ است‌.

           

میرزا محمّدعلی متخلّص به صائب تبریزی و معروف به میرزا صائب بزرگترین غزلسرای قرن یازدهم هجری است . وی در حدود سالهای  970 الی  973 - 1000 الی 1003 هجری - در تبریز یا به قولی اصفهان دیده به جهان گشود 

پدر او میرزا عبد الرحیم ف تاجری معتبر بود . خانواده صائب جزو هزار فامیلی بودند که به فرمان شاه عباس از تبریز به اصفهان کوچ کردند و در محله عباس آباد سکنی گزیدند. 

صائب در اصفهان پرورش یافت و دانش های ادبی و عقلی و نقلی را نزد استادان آن شهر و خطاطی را نزد عموی خود شمس الدین تبریزی شیرین قلم مشهور به شمس ثانی آموخت . در جوانی به حج رفت و به زیارت مشهد مقدس نیز نایا امد  

صائب در سال  1003 - 1034 هجری - از اصفهان عازم هندوستان شد و به هرات و کابل رفت . حکمران کابل ، ظفر خان ، که خود شاعر و ادیب بود مقدم صائب را گرامی داشت . ظفر خان پس از مدتی به جهت جلوس شاه جهان عازم دکن شد و صائب را نیز با خود همراه برد . شاه جهان ، صائب را مورد عنایت خود قرار داد و به او لقب مستعدخان داد . در سال 1008 - 1039 هجری - که صائب و ظفر خان در رکاب شاه جهان در برهانپور بودند خبر رسید که پدر صائب از ایران به اکبر آباد هندوستان امده  و میخواهد او را با خود به ایران ببرد . صائب از ظفر خان و پدر او خواجه ابوالحسن تربتی رخصت طلبید ولی حصول این رخصت تا دوسال طول کشید . 

در سال 1011 - 1042 هجری - که حکومت کشمیر به ظفر خان واگذار شد صائب نیز بدانجا رفت و از آنجا به اتفاق پدر عازم ایران شد. پس از بازگشت صائب به ایران در اصفهان به حضور شاه عباس دوم رسید و خطاب ملک الشعرایی دربار صفوی  یافت و در این مدت محضرش در اصفهان محل اجتماع اهل ادب و آمد و شد دوستداران سخن بود  و او جزبه قصد سیاحت بعضی از شهرها و ناحیت های ایران از اصفهان بیرون نرفت و در همان جا به سال 1054 - 1086 هجری - دیده از جهان فرو بست و در باغی که اکنون به قبر آقا معرف است به خاک سپرده شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

محمدتقی خان پسیان اولین خلبان ایران

محمدتقی خان پسیان که بود :
در سال 1309 هجری قمری در محله سرخاب تبریز طفلی پا به عرصه وجود نهاد که محمدتقی نامیده شد. پدرش یاور محمدباقرخان پسیان از ایلات کرد منطقه و مادرش فاطمه سلطان عزتالحاجیه از همان کودکی در تربیت فرزند کوشیدند. 
دوران تحصیلات ابتدایی خود را در تبریز به پایان برد و در سال 1324 هجری قمری برای تکمیل تحصیلات به تهران آمد و وارد مدرسه نظام شد. او در سال 1329 هجری قمری با درجه نایب دومی وارد خدمت شد و مدارج ترقی را یکی بعد از دیگری پیمود. در سال 1331 هجری قمری وارد مدرسه صاحبمنصبان ژاندارمری شده در سال 1332ق در جنگی که با الوار در بروجرد داشت شجاعانه جنگید و مجروح شد. 
وی پس از پیروزی از سوی ستاد ژاندارمری به درجه یاوری رسید. در 20 رجب 1332ق به ریاست باطالیان همدان منصوب گشت. هنگام جنگ جهانی اول همراه ملّیون به مبارزه پرداخت و از خود شجاعت بسیار نشان داد به طوری که آوازه شجاعت او در جنگ با روسها حتی به خارج از ایران رسید. 
او پس از عقب نشینی ملیون به ناچار به آلمان رفت، اما پس از اتمام جنگ به ایران بازگشت و اندکی بعد به سمت ریاست ژاندارمری خراسان رسید. در آن زمان قوامالسلطنه حاکم خراسان بود و کلنل به محض ورود مشغول به اصلاح امور و برقراری امنیت شد و با سختگیری بر کارپردازان دستگاه والی، قوامالسلطنه را از خود رنجاند. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

روستای کندوان‌

کندوان‌ روستایی‌ تاریخی‌ و کم‌ نظیر بخش‌ اسکو در فاصلة‌ 22 کیلومتری‌ جنوب‌ اسکو در میان‌ دره‌ای‌ با صفا و کنار رودخانه‌ای‌ به ‌همین‌ نام‌ واقع‌ شده‌ است‌. بنای‌ خانه‌های‌ این‌ روستا از نوع‌ معماری‌ صخره‌ای‌ است‌ و به‌ قرن‌ هفتم‌ هجری‌ و در بعضی‌ موارد حتی‌ به‌دوره‌های‌ قبل‌ از اسلام‌ نیز برمی‌گردد. این‌ روستا نمونه‌ای‌ از ابتدایی‌ترین‌ نوع‌ زندگی‌ بشر و همزیستی‌ او با طبیعت‌ به ‌شمار می‌رود و در مرحلة‌ اول‌ فرم‌ خارجی‌ این‌ مجموعه‌ انسان‌ را به‌ یاد قلعه‌های‌ پرسحر و جادوی‌ قدیمی‌ می‌اندازد. 
در نظر اوّلی‌ که‌ به‌ روستا انداخته‌ می‌شود یک‌ سری‌ مخروطهای‌ نوک‌ تیز دیده‌ می‌شود که‌ در سطوح‌ غیر منظم‌ آنها سوراخهایی‌ وجود دارد. این‌ مخروطها، در کنار هم‌ بطور متراکم‌ یا جداجدا ناگهان‌ از دامن‌ کوهی‌ بلند سر برآورده‌ و در سراشیبی‌ تند کوه‌ به‌ صورت‌ پله‌ پله‌ بالا رفته‌اند. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

روستای اشتبین



موقعیت و حدود: 
آبادی معروف به اشتبین مرکز دهستان دیزمار شرقی از بخش ورزقان و شهرستان اهر در کنار رود ارس و نوار مرزی ایران و شوروی قرار گرفته است. شمال آن رود مرزی ارس، جنوبش ورزقان، شرق آن جنگلهای حسن آباد و غربش دهستان دیزمار غربی میباشد. رود ارس از فاصله 14 کیلومتری شمال این آبادی میگذرد. فاصله اشتبین تا بخش ورزقان 50 کیلومتر و تا اهر 225 کیلومتر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

سن بو چئوره لرده سن

سن بو چئوره لرده سن 
گلیبسن وطن قوخوسویلا 
یادیندا می سؤیله دین 
هر یئرده بیز اولاریق ،اوراسی وطنیمیز ؟

ایندی سه آی وطن سایاسی! 
اؤلکه میزین گئنیشلیگین 
یایلاندیریب سان 
بو شه-هرین ایختیواسین دان  آرتیق ! 

چیتگری چئوره لییب ،
اؤزونله آراز گئتیریب سن 

مترو دوراقلارین ییخیب 
"خداآفرین " دوغاسین 
شه-هرین دومانلی قارینیندا سیغدیربسان 

بابک'ین یوکسه ک لیگیله  گلیبسن 
ولنجک توفاغی ، سنی اؤوه نیر 

نفسینله 
ساوالان گئتیریبسن

سنی گرک بیر گؤزآلتی دا گیزله دم 
بو شه-هرده 
چاققال لار  ,قورد دئریسیله 
جئیران سوروسونه سالدیریب،
 اولوسو قوردا قارامسارلادیرلار 

سنی گیزله دیرم 
اوره گیمین قوتسال توپراغیندا 
کی ایللر بویو اوچماغیمدان سونرا 
 وطنیم دیر  ،
سینیرسیز - حودودسیز !

اوره ک اؤلکه م ده 
قورد ،
 بیر سورو جیئران گؤزجوسو دور کی ،
قوردو گؤره نده یورتما گئدیرلر 
و چوبانلا بیر  حیس  ده دیلر . . .
                       
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

صدای زنگ مدارس در دو سوی رود آراز

↩در آنسوی آراز صدای زنگ مدارس طنین دلنواز خودی بودن و خود بودن دارد.
میلیونها کودک و نوجوان وجوان آزربایجانی با صدای این زنگ راهی مدارس و دانشگاه ها می شوند
تا با گذشته و امروز خود آشنا شوند.
این آشنایی توان گام نهادن به فردا را در آنان برمی انگیزد تا با چشمانی خودی و بدون زنگار دیگری با زندگی و محیط اطراف خود آشنا و هماهنگ شوند.
آنها آموزش می بینند تا شهروندانی خوب و لایق برای میهن و ملت خود باشند و جامعه خود را به شکلی زیبا و خودی بسازند.
زبان مادری آموزش داده شده در این مدارس و مؤسسات علمی فاکتوری بسیار مهم در برانگیختن این خود آگاهی ملی برای سامان بخشی و تأسیس حیاتی در شأن انسان، هم در عرصه فردی و هم در سپهر اجتماعی است.
رویاهای شبانه آنان پر است از داستانهای قهرمانی دده قورقود و شعرهای زیبای نسیمی و فضولی و...
که آرام‌بخش روح عاشق و عاصی آنهاست و آموزه های بزرگان آزربایجان زینت بخش عقل و منطق آنهاست.
آنها هر فکر و سخنی را از نگاه آزربایجان می بینند و جذب می کنند و خود را برای بسط و ترویج افکار و زیباییهای آزربایجان آماده می کنند.

↩-- ولی در بخش جنوبی آراز هم نژادان آنها سرنوشت متفاوتی دارند برای این هم اصلان جنوبی مدرسه و دانشگاه مرکزی است برای مانقورت سازی و زبان و آموزه هایی که هیچ ارتباطی با هویت ملی آنها ندارد.
زنگ آغاز سال تحصیلی در آزربایجان جنوبی بیشتر از آنکه زنگ فرهنگ و علم باشد، زنگ آغاز از خود بیگانگی و تبعید معرفتی در سرزمین مادری است.
آغاز سال جدید تحصیلی برای تورکهای آزربایجان واقع در بخش جنوبی آن به معنای آغاز حاکمیت قهری زبان و فرهنگ تحمیلی و سرنیزه ای است که با حاکمیت آن، فرزندان آزربایجان هر روز بیشتر و بیشتر از هویت و انسانیت خود دور می شوند و
باید بقیه عمر را صرف تلاش و کوششی نمایند تا در سایه آن بلکه بخشی از هستی به فراموشی سپرده شده خود را بازیابند و بتوانند نگاهی خودی به جهان داشته باشند.
در رویاها و خیالهای این کودکان داستانهای پرشکوه دده قورقود جایی ندارد و روح عاشقشان از اقیانوس ادب نسیمی و فضولی و...
هیچگاه سیراب نخواهد شد.
آنها رباتهای بی روح فرهنگ دیگری و گلادیاتورهای بی گانه پرستی خواهند شد که برای اربابان خود تمامی عمر را باید به هنرنمایی بپردازند
تا شاید توجه و نظر این اربابان بی گانه را جلب نمایند.
زنگ آغاز سال تحصیلی برای میلیونها کودک و نوجوان و جوان تورک در آزربایجان جنوبی ، زنگی با طنین بیگانگی و خود فراموشی قهری و اجباری است.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

✏ تحصیل به زبان مادری به مثابه یک حق ✏

بیش از120سال پیش،
میرزا حسن تبریزی(رشدیه) اولین مدرسه همگانی و به سبک مدرن را در تاریخ آزربایجان،
در محله ی ششگلان تبریز بنیان نهاد.
با توجه به اینکه جهان جدید جهان "حقوق مدار " است
و نهاد مدرسه به عنوان نهادی مدرن بر آمده از نیازهای انسان مدرن بیشتر با حق و آموزش آن سرو کار دارد.
سیستم آموزشی بایستی دانش آموز را با آموزه ها  و ارزش های انسان عصر جدید آشنا سازد.
به آنها آموزش دهد که انسان عصر جدید، انسانی "حق مدار" و"محق"است،
حقوق و مسئولیت هاى او را در یک جامعه مدرن به دانش آموز بیاموزد.
قدرت تعقل و خردورزی را در دانش آموزان  تقویت کند،
از مطیع بودن و تو سری خور بودن، ارزش زدایی کند و روحیه چون و چرا کردن را پرورش دهد.
پرورش کودکان باید از مدرسه و از کودکی آغاز شود.
نظام آموزشی باید بتواند به کودک بیاموزد که او به دنیا آمده تا با انجام دادن و ندادن بعضی  کارها روی سعادت را ببیند.
اما در ایران اولین گام برای آموزش، فراموش کردن زبان مادری، زیر پا گذاشتن و سرکوب زبان مادری دانش آموز غیر فارس می باشد.
خانواده های آزربایجانی مجبورند اول مهر هر سال کودکان خود را به مدارسی بفرستند که زبان های بغیر زبان مادری شان تدریس می شود.
آری دوستان یک جای کار می لنگد. انسان آزربایجانی تحت استعمار دیگری، محکوم است به اینکه از کوچکترین حقوق انسانی خود یعنی،
"تدریس و آموزش به زبان مادری" دست شسته و فرزندان خود را به مدارسی بفرستد که در هجوم آموزه های فرهنگی قوم حاکم"فارس"
و آموزه های ایدئولوژیک ناسودمند و زیان بار که مغایر با هویت و هستی ملی_آزربایجانی است
و او را تبدیل به فردی بی هویت و همچون دیگران می کند قرار گیرد.
حال بعد از 120سال از تاسیس مدرسه جدید توسط میرزا حسن رشدیه و تدریس (وطن دیلی) در سایه بدخواهی، بدخواهان و ارتجاع مرتجعین و
 نژادپرستی فاشیسم فارس،
 مدارس آزربایجان هنوز هم از دوران رشدیه عقب تر است،
و زبانی در این مدارس به صورت زور و اجباری تدریس می‌شود که
««هیچ ارتباطی با هویت فرزندانمان»» ندارد ......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

♨️ خانلار خانی چنگیزخانی تانییاق... نگین تاریخ بشریت است!!

خانلار خانی چنگیزخانی تانییاق...
 کسی است که پارسهای فاشیست در کتاب تاریخی ، آن را وحشی خطاب کرده و بد نام میکنند  نگین تاریخ بشریت است!!
♨️ چینگیزخان آتامیْز
چینگیز خان پایه گذار امپراطوری مغول، بزرگترین امپراطوری به هم پیوسته در جهان بود.
 امپراطوری مغول بخش وسیعی از آسیای مرکزی را فتح کرد. 
او این کار را از طریق متحد کردن قبایل چادر نشین و پیمان بستن در شمال شرقی آسیا انجام داد،
 به تدریج بیشتر چین را به تصرف خود در آورد و در آسیا پیش روی کرد. 
چینگیز خان بنیان گذار امپراطوری مغول تا جایی پیش رفت که بیشتر منطقه ی اوراسیا و بخش های قابل توجهی از اروپای شرقی، آسیای مرکزی و خاورمیانه را تحت سلطه ی خود در آورد. 
او این پیشرفت ها را مدیون هوش بالا و تاکتیک های نظامی فوق العاده اش بود.
 چینگیز خان با هوش و ذکاوتش ارتش نظامی مدرن ایجاد کرد و تحولی نوین در عرصه ی نظامی پدید آورد .
 او نه با وحشی گری و چپاول بلکه با پیمان بستن و متحد شدن با تمام حاکمان وقت سرزمینهای منطقه رشد کرده و فاتح قلوب ملتها بود.
او یکی از مهمترین نگارنده های قوانین نظامی اجتماعی تاریخ میباشد که کتیبه ی معروف چینگیز خان یاساسی را بر تاریخ مهر کرده است.
 او اگر آنگونه که در کتب درسی جمهوری فاشیسمی ایران تحریف شده می بود  همچون کوروش خاخامنشی هرگز نمیتوانست با خون و خونریزی نصفی از کره ی خاکی را متحد خویش سازد.
 همانگونه که کوروش وحشی و خونخوار نتوانست از شورش به سلطنت برسد و حکومتی رسمی تشکیل دهد.
 حال اینکه در تمام سنگ نگاره ها و تاریخ باستان از فتوحات به حق چینگیزخان و خدمتش به بشریت به وضوح یاد شده و اسناد و مدرک بسی عقلانی ثابت گر آن است.
 نه تخت جمشیدِ دوره ی پهلوی با ساخته شده توسط  دانشمندنماهای صهیونیستِ دانشگاه شیکاگو‼
 نه لوح گلی که اجازه ی بررسی آن را به مورخان مخالف نمیدهند‼
 نه حکومتی خاخامنشی که حتی کوچکترین بنای تاریخی از آنها به جا نمانده است.
و.....
 چینگیزخان فاتحی ست که پارس ها و روسها سالها تحت حکمرانی اش بوده اند.
به همین علت اکثریت تحریف کنندکان تاریخ امپراطوری عظیم و با شکوه مغول یا روس ها یا پارسها هستند‼
     
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

جایگاه زبان ترکی و بررسی آن در مقایسه با سایر زبانها

◀کلیه ی اطلاعات زیر از موسسه  
ائی. ام. تی و آ. ام. تی 
که در اروپا و آمریکا واقع شده و تحت مدیریت برجسته ترین زبان شناسان اداره می شود، 
گرفته شده است و همه ساله گزارشهای زیادی را درباره ی زبانها منتشر می کنند و کلیه ی استانداردهای زبان شناسی از این ادارات که دولتی هستند، 
اعلام می شود. 
به اطلاعات استخراجی از این موسسات توجه کنید:.
19% کلمات انگلیسی از زبان ترکی گرفته شده است. 
92 % کلمات فارسی از عربی و ترکی گرفته شده و مابقی بدون هیچ فرمولی تولید شده اند. 
2 % کلمات ترکی از ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی گرفته شده است. 
در هیچ یک از زبانهای بین المللی لغتی از زبان فارسی وجود ندارد. 
39 % کلمات ایتالیایی،17%کلمات آلمانی و9%کلمات فرانسوی از زبان ترکی گرفته شده است. 
100 % کلمات ترکی ریشه ی اصلی دارند. 
100 % کلمات انگلیسی، آلمانی ، فرانسوی و ترکی دارای عمق ریخت شناسی هستند. 
83 %کلمات انگلیسی ریشه ی اصلی دارند. 
-  جملات ترکی2% ابهام جمله ای ایجاد می کنند.(یعنی اگر یک خارجی زبان ترکی را از روی کتاب یاد بگیرد، پس از ورود به یک کشور ترک زبان مشکلی نخواهد داشت.) 
-جملات انگلیسی نیم درصد و جملات فرانسوی تقریبا1%ابهام تولید می کنند.
-جملات فارسی67%ابهام تولید می کنند.(یعنی یک خارجی که فارسی را یاد گرفته، 
به سختی می تواند در ایران صحبت کرده و 
یا جملات فارسی را درک کند مگر آنکه مدت زیادی در همان جامعه مانده و به صورت تجربی یاد بگیرد)
که این برای یک زبان ضعف نسبتا بزرگی است. 
-جملات عربی8تا9%ابهام تولید می کنند.
- معکوس پذیری(ترجمه ی کامپیوتری) کلیه ی زبانها به جز زبانهای عربی و فارسی امکان پذیر بوده و برای عربی خطای موردی45%و برای فارسی100%است. 
یعنی زبان فارسی را نمی توان با فورمولهای زبان شناسی به زبان دیگری تبدیل کرد .
زبان ترکی را شاهکار زبان معرفی کرده اند 
که برای ساخت آن از فرمولهای بسیار پیچیده ای استفاده شده است.
هم اینک زبان ترکی در بیشتر پروژه های بین المللی جا باز کرده است.
به مطالب زیر که برگرفته از مجله یNew_scienceچاپ آمریکا و مجله ی International_Languages چاپ آلمان است،
توجه نمایید:
⚠⚠ برای مطالعه بقیه مقاله لطفا بر دکمه ادامه مطلب کلیک کنید 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

♨️ بیر گؤزل شعر اوستاد کامیل قهرمان اوغلودان

وطن ای قانلی چیچکلن بویانان
قارا تاریخ بویو هی تاپدالانان
بؤلونن مین یئره ، مین پارچالانان
سن بؤلونموش اؤره گیمسن ، وطنیم
کسیلن جوت بیله گیمسن ، وطنیم...

گونومون بیر آنی ، مین ایلدن آغیر
کور بولوتدان آجی گونلردی یاغیر
آی کوراوغلو داها چوخ یاتما ،باغیر
باش،آیاق اودسوز آلوودور ، وطنیم
قارا بایقوشلو کالوودور ، وطنیم ...

کوت پیچاقلار یئنه مئیدان سولاییر
قوروموش باغچادا ایت ، قان یالاییر
بوردا قورد باشلیجا کافتار اولاییر !
بوردا قانقان ، گؤوریر قان وطنیم
»صمد« آخمیش آرازی ، خان وطنیم...

آرازیم ! آغلا سنی سن ، ابدی
دردیمیز ، دونیالاری سیلکه دی
یئنه ده باغرینا آل بیر «صمد» ی
بیزلره قانلی کفندیر ،  وطنیم
یادلارا یاخشی وطندیر ، وطنیم ...

ائل-اوبام ، آه‍... یاسا باتمیش موغانی
نئجه کی خان «سارا» سالمیش «چوبانی»
هله «بابک» آخیریر قولدا قانی
جانینا ، جان وئره نیم یوخ ، وطنیم !
اوخای ، اوخ،اوخ ،اوخای ، اوخ، اوخ : وطنیم.

کامیل قهرمان اوغلو
1375
۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

کشتار مردم ازربایجان توسط ارامنه کثیف و وحشی و کمک ارتش عثمانی به آزربایجان

--- مقاومت خوییان ( خوی ) در برابر ارامنه و کمک عساکر (سربازان) عثمانی.
در برابر هجوم ارامنه و یاری عساکر مسلمان عثمانی به مردم خوی،همیشه ارامنه مظلوم نمایی کرده و از کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در 1915 سخن می گویند. در سالگرد این روز کذایی تظاهرات و میتینگ ها داده و ارامنه را به نام ملتی مظلوم می شناسانند. در صورتی که از کشتار مردم شهرها و روستاها در ترکیه و آذربایجان سخن نمی گویند.
سخن نمی گویند از کشتار و آتش زدن مناطقی که می خواستند آنجا را ارامنه نشین نمایند! کشتار مردم ارامنه توسط دولت عثمانی؟! چه کشتاری؟ مگه همین ارامنه نبودند که قبل از 1915 توسط دول روس و انگلیس و فرانسه موردحمایت قرار گرفتند تا به این طریق دولت عثمانی تضعیف و سرنگون شود و درنهایت یک قطعه سرزمینی را به پاداش همراهیشان با آنها به ارامنه بدهند! اما بعلت عملکرد و کشتار مردم مسلمان توسط ارامنه، در 1915 عثمانی مجبور به تغییر محل اسکان ارامنه شد که ارامنه آنرا کشتار می نامند!!!
همین ارامنه بعداز ضرب شستی که بعلت شرارتهای داشناکها، جیلوها و... از ترکها خوردند به ایران آمدند و در آذربایجان مورد مهمان نوازی مردم ارومیه شدندوعاقبت نمکدان را شکستند!
چنانکه به نوشته نیکیتین در مدت 3 روز 15000نفر از مردم ارومیه کشته شدندو سلماس بعداز قتل مسلمانان در 13 فروردین 1297 تسلیم گردید. در ارومیه ، سلماس ، کهنه شهر، و روستاها و شهرک ها صدها نفر کشته شدند. ارتش ارامنه با کشتار سه روزه مردم ارومیه در22فوریه 1918 تسلط خودرا برغرب آذربایجان اعلام کرد. در طی چندین ماه بیش از یکصد هزار آذربایجانی شهید شدند.
دولت ارمنستان در 28مه1917( 7خرداد 1297) با کشتار مسلمانان در ایروان تشکیل گردیده بود.
اگر آنها معتقد به همان دولت ارمنستان بودند که باید غائله تمام می یافت. اما آندرانیک با 25هزارنفراز ارامنه به خوی حمله کرد تا با اتصال به جیلوها و ازآنجا به انگلیسی ها نقشه تاسیس ارمنستان بزرگ ( طرحی همانند اسرائیل در بین سه کشور) را عملی کند که این عمل با مجاهدتهای مردم خوی با کمک قوای عثمانی نافرجام ماند.
  یعنی آنها می خواستند با تصاحب سرزمینهای مرکزی و غرب ترکیه، غرب آذربایجان( ایران)، و سرزمین آذربایجان ماورای ارس، تشکیل ارمنستان بزرگ را اعلام نمایند!!!که با فدارکاری مردم خوی و همراهی قوای عثمانی این آرزوی آنها نقش برآب شد، اما با توجه به این امر که آنها مردم نمک ناشناسی هستند( چنانکه جواب مهمان نوازی مردم ارومیه را باکشتار آنها دادند) بعید نیست در آینده بازهم مشکلاتی را برای ترکیه، آذربایجان و ایران ایجاد نمایند.
  دولت وقت به جای حمایت از مردم ارومیه و سلماس و خوی بعداز پیروزی مردم خوی، دستور دستگیری حدود 60نفرازمردم خوی را به جرم قتل ارامنه صادر کردند! در رژیم پهلوی نیز هیچگاه سخنی از کشتار مردم منطقه به میان نیامد . آیا وقت آن نیست که ارامنه جهت کشتار مردم آذربایجان عذر خواهی بنمایند!!! امید که روزی برسد دولت نیز این کشتار مردم مسلمان بدست ارامنه را به رسمیت بشناسد!!

(خون ملت ترک آذربایجان زمین نمی ماند و به هر سری که از دست دادیم 10 سر ارمنی بی شرف و خوک بریده میشود)
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

شعور ملی ترکی نادر شاه

نادرقلی اووشار ملقب به نادر شاه رئیس ایل تورک آزربایجانی افشار بود که به پادشاهی ایران رسید و بنیانگذار دودمان اووشاری(افشاریه) شد. او دوازده سال (از ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۶) بر ایران حکومت کرد. پایتخت وی شهر مشهد بود.
  او مشهورترین پادشاهان ایران پس از اسلام است.
نادرشاه افشار بنیانگذار دولت ترکى-آزربایجانى افشار٬ از معدود حکمرانان داراى خودآگاهى و شعور ملى ترک در تاریخ ایران است و از این منظر شاید تنها با شاه اسماعیل صفوى٬ جهانشاه قاراقویونلو٬ اوزون حسن آغ قویونلو٬ آغا محمدخان قاجار و…. قابل مقایسه باشد.
از اقدامات شخص نادرشاه اووشار٬ تدابیر مختلفى است که وى براى حفظ و ارتقاء موقعیت رسمیت و دولتى بودن زبان ترکى٬ کاربرد در عرصه دیپلماسى و تثبیت آن به عنوان زبانى نوشتارى انجام داده است. دوره حاکمیت وى همچنان دوره تاثیر گسترده زبان ترکى بر فارسى و نفوذ و ورود اصطلاحات و واژگان ترکى در زبان فارسى است. دولت ترکى-آزربایجانى افشارى جایگاهى ممتاز در تاریخ زبان و فرهنگ و تاریخ سیاسى-نظامى ترک دارد.
نادرشاه افشار این آخرین جهانگیر ترک٬ علاه بر جهات فوق٬ به لحاظ فرهنگ و تاریخ ترکى-آزربایجانى٬ ایران و جهان اسلام از جهات بسیار دیگرى نیز داراى اهمیت است٬ جنبه هایى که در تاریخنگارى رسمى معمولا بدانها چندان اشاره اى نمىشود.

کتیبه ترکی نادر شاه در کلات نادری
این سنگ نوشته ترکى معروف به کتیبه نادرى در مدخل در بند ارغون شاه  در کلات نادرى ٬ ملک پدرى نادر (دره گز خراسان)٬ پیش از آبادی دربند قرار دارد. اشعار به خط ترکى – عربى به سال ١١٥٥-١١٥٧ بر روى صخره بزرگى حک شده است. ارتفاع کتیبه از سطح رودخانه ١٥ متر بوده دارای ٢٤ بیت شعر ترکی (٤ مصراع عربی) است. اشعار متعلق به “گلبن افشار” از شاعران دربار نادر شاه افشار است. در باره وى معلومات گسترده اى وجود ندارد. شعر در ستایش ثنای نادر پسر شمشیر است و با حمد خدا شروع می شود و همچون دیگر آثارش با مرگ او ناتمام مانده است. حکاک این کتیبه کم نظیر در تاریخ اسلامى و ترکى دانسته نیست.

بسم الله الرحمن الرحیم و هو الاعلی

ایبتیدا حمد-ى خودا-یى احد-و فرد-ى قدیم

قادیر-ى لم یزل-و عالیم-و دانا-و حکیم

او کی بو کون-و مکانی یارادیب قودرتدن

او کی بو بحر-و بری خلق ائدیب شؤوکتدن

ایکی عالمده اودور بنده لره یاور-و یار

حیکمتیندن گؤرونور بنده لره هر آثار

خلق-ى عالم هامى مؤحتاجدیر او درگاهه .
     
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

داستان کور اوغلو

کوراغلو قهرمان حماسی  میان اهالی آذربایجان است که با قیامش بر ضد فئودالیسم و شیوهٔ ارباب و رعیتی نامی ماندگار در میان مردم آذربایجان و بسیاری از کشورهای جهان از خود به جا گذاشت.
باعث این قیام مهتری سالخورده به نام علی ملقب به علی کیشی است. وی پسری موسوم به روشن (کوراوغلو) دارد و خود، مهتر خان بزرگ و حشم داری است به نام حسن خان.
  روایت کوراوغلی در جغرافیای وسیعی از اروپای شرقی تا قفقاز، ایران، افغانستان، آسیای مرکزی و جنوب سیبری و برخی نقاط دیگر گسترده است. در این جغرافیای وسیع، روایت کوراوغلی در قالب نمونه های آذربایجانی، قفقازی، آناتولی، ارمنی، گرجی، ازبکی، ترکمنی، خراسانی، قشقایی و حتی توبولها یا گروههای تاتار در سیبری سروده شده است.
وجه تسمیهٔ کوراوغلو
حسن خان بر سر اتفاقی بسیار جزئی که آن را توهینی سخت نسبت به خود تلقی می کند، دستور می دهد چشمان علی کیشی مهتر خود را درآورند و وی را کور کنند. پس از این واقعهٔ تلخ، روشن پسر علی کیشی لقب کوراوغلو به خود می گیرد. کوراوغلو به ترکی یعنی کورزاده یا پسر مرد کور. برخی دیگر وجه تسمیهٔ آن را به گووراوغلو یعنی زادهٔ پهلوان جنگجو می دانند. همچنانکه کوراوغلی در زبان ترکمنی، گوراوغلو تلفظ می شود.
سرآغاز قیام

علی کیشی پس از کور شدن به دست اربابش با دو کره اسب که آنها را از جفت کردن مادیانی با اسبان افسانه ای و دریایی به دست آورده بود، همراه پسرش روشن از قلمرو خان می گریزد و پس از عبور از سرزمینهای بسیار سرانجام در چنلی بئل (کمره ی مه آلود) که کوهستانی است سنگلاخ و صعب العبور با راههای پیچا پیچ، مسکن می گزیند . روشن کره اسب ها را با جادو و مانند پدر خویش در تاریکی پرورش می دهد و در قوشابولاق (جفت چشمه) در شبی معین آب تنی می کند و بدین گونه هنر عاشقی در روح او دمیده می شود و علی کیشی از یک تکه سنگ آسمانی که در کوهستان افتاده است، شمشیری برای پسر خود سفارش می دهد و بعد از اینکه همهٔ سفارشها و وصایایش را می گذارد، می میرد.
💢روشن او را در همان قوشابولاق به خاک می سپارد و به تدریج آوازهٔ هنرش از کوهستانها می گذرد و در روستاها و شهرها به گوش همگان می رسد.
دو کره اسب، همان اسبهای بادپای مشهور او می شوند، با نامهای قیرآت و بزآت.
عاشق جنون، اوایل کار به کوراوغلو می پیوندد به تبلیغ افکار بلند و دموکرات کوراوغلو و چنلی بئل می پردازد و راهنمای شوریدگان و عاصیان به کوهستان می شود.
کوراوغلو سرانجام پس از کشمکشهای فراوان موفق می شود حسن خان را به چنلی بئل آورده و به آخور ببندد و بدین ترتیب انتقام پدرش را بستاند
داستان کوراغلو ریشه در تاریخ دارد و به گواه خیلی ها به دوران صفویه و زمان جنک های ایران و عثمانی بر می گردد. این داستان به غیر از آذربایجانی ها  بین سایر تورک های ایران ، ترکیه و سایر کشور های تورک نشین وجود دارد.
در آذربایحان چندین قلعه به نام کوراوغلو شناخته شده است .اما یکی  از آنها بیشتر از بقیه با عقل جور در می آید قلعه ای در نزدیکی خوی و کاملا نزدیک به مرز ترکیه.بر فراز کوه چنلی بئل قلعه کور اوغلو قرار دارد.
و اما چند  دلیل برای موثق بودن این قلعه در نزدیکی خوی ( از زبان استاد بهروز نصیری)
1- به این منطقه از قدیم قلعه کوراوغلو . چنلی بئل می گفتند.
2-در داستانها داریم که وقتی پدر کوراوغلو به دستور حسن پاشا کور می شود از آنجا برگشته و دو اسب معروف را باخود می آورد وی به کوراوغلو دستور می دهد تا خود به همراه اسب ها در چشمه قوشا بولاغلار استحمام کنند.ای چشمه ها در این منطقه ودر کنار روستای کتیللی به همین اسم ذکر شده قرار دارد 

3- در روایات وجود دار که کوراوغلو قلعه خود را در کنار جاده ابریشم احداث می کند.واهد هم نشان می دهد که جاده ابریشم دقدقا از اینجا عبور کرده است.
4-  کوراوغلو در شعرها  خود را " تکه تلمان " می نامند .در خوی یک منطقه به نام تکلی داریم .
5- کوراوغلو مشاوری به نامصفراز منطقه " قوروق " داشته است . روستا و منطقه بزرگی در همین منطقه به نام قوروق وجود دارد.
6-نزدیکی به  مرز ترکیه هم دلیل بیشتری برای اثبات این موضوع است .

                                     

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

ربع رشیدی، دانشگاهی با قدمت 700ساله!!

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع در باغمیشه به سبک معماری آزربایجانی است. حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌ نام رشید الدین فضل‌ الله همدانی ایجاد شد. رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت و اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان به نام ربع رشیدی شهرت یافت.
این مجموعه که در دامنه کوه سرخاب در محلی با صفا و بلند جای گرفته است، در اوایل قرن هشتم و یا اواخر قرن هفتم هجری بنا شد. برابر با نوشته تاریخ‌ نگاران و جهانگردان بزرگ دارای پهناوری بسیار و ساختمان‌ های گوناگون همچون مسجد و مدرسه و بیمارستان (دارالشفا) و کتابخانه و گنبدی برای آرامگاه خواجه رشیدالدین بوده است. این بنا مانند بیشتر شهرهای کهن دارای حصار و بارویی بزرگ بوده است. از مضمون نامه‌ ای که خود خواجه رشیدالدین فضل‌ الله به دو پسرش درباره ساختمان این بنا نوشته چنین برداشت می‌شود که در آن زمان ربع رشیدی در جایگاه دانشگاهی بوده که از هر دانشی در آنجا شعبه‌ ای راه‌اندازی شده بود و شش هزار تن دانشجو در آن تحصیل می‌کرده‌ اند و خواجه اوقافی برای تکمیل کتابخانه و مدرسه و نشر کتب و تأمین هزینه زندگی و تحصیل طلاب علوم مختلف اختصاص داده بود و دانشمندان بزرگ از هر گوشه گرد آورده و بکار تألیف و تدریس گماشته و مقرری آبرومندی برای آنان تعیین کرده بوده است و از آن میان پنجاه پزشک و چندین جراح از هند و مصر و چین و شام در آنجا مشغول به کار بوده‌اند.

پیشینه ربع رشیدی

ربع رشیدی شهری کوچک بود شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی و کارگاه‌ های صنعتی.
فضل‌ الله همدانی برای تامین هزینه‌ های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ممالک محروصه قدیم(عیران کنونی)، بخش‌ هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آزربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد.
خواجه فضل‌ الله همدانی که پیش از حمله مغول در قلعه‌ های اسماعلیه زندگی می‌کرد و پس از آن مدتی به وزارت غازان خان رسیده و منشا خدمات فراوانی در غرب عیران و آزربایجان شد در سال ۷۱۸ هجری قمری، با دسیسه‌های سیاسی کشته شد و ربع رشیدی هم پس از مرگ وی غارت و ویران شد. هم اکنون آثار ناچیزی از آن در تبریز باقی‌مانده‌ است.
شاردن جهانگرد نامی فرانسوی که در سال ۱۰۸۴ هجری قمری به عیران سفر کرده بود آورده است: صد سال پیش شاه عباس کبیر دستور به تعمیر آن داد ولی شاهان دیگر صفوی توجهی بدان نکردند و دوباره ویران شد.

وقفنامه ربع رشیدی

وی برای ساماندهی املاک وقفی وقفنامه‌ای را تدوین کرده بود که به وقف نامه ربع رشیدی معروف است و هم اکنون تنها یک نسخه از آن باقی است که در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد. این نسخه تا سال ۱۳۴۸ در دست بازماندگان حاجی ذکاءالدوله سراجمیر، ساکن تبریز بود. انجمن آثار ملی در همان سال آن را از خانواده ذکاءالدوله خرید.
وقف نامه ربع رشیدی در خرداد ماه ۱۳۸۶ از سوی سازمان کتابخانه ملی عیران به یونسکو معرفی شد و در نشستی که از ۲۱ تا ۲۵ خرداد در یونسکو بر‌گزار شد، به‌ همراه شاهنامه بایسنقری در فهرست میراث مستند این سازمان به‌ثبت رسید. در نشست کمیسیون ملی یونسکو، سی و هشت اثر از کشورهای جهان در فهرست آثار مستند یونسکو ثبت شد.
  تعداد آثاری که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در این فهرست به ثبت رسیده‌ است، به ۱۵۸ اثر افزایش یافته‌ است.
                        
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

پیشه‌وری رهبری نمونه

پیشه وری نخست وزیر حکومت ملی آزربایجان در سال 1324- 1325 بود در این سال آزربایجان یعنی استان های اردبیل - آزربایجان شرقی - آزربایجان غربی - زنجان و چند شهر مهم دیگر به صورت خودمختار و به رهبری سید جعفر پیشه وری اداره می شد.
میر جعفر پیشه وری فرزند میر جواد ، اهل خلخال آزربایجان می باشد پیشه وری در تاریخ 1272 ه.ش برابر 1893 م. در روستای زاویه خلخال به دنیا امد
 از اقدامات سید جعفر پیشه وری، میتوان به احداث نوانخانه ها، خانه های سالخوردگان، بیمارستانها، بنای تئاتر،نگارش قانون کار و اعطای ابزار کار به کارگران بی بضاعت، مبارزه با رشوه خواری و فساد، مقابله با ماموران متجاسر به حقوق ملت، ایجاد بنگاه های نشر برای چاپ کتاب به زبان ترکی آزربایجانی، گردآوری شعرها و فرهنگ عامیانه و ایجاد بانک ملی، ایجاد دانشگاه به زبان تورکی آزربایجانی اعطای حق رای به زنان ،تاسیس رادیو تبریز، اصلاحات ارضی و تقسیم زمین در میان دهقانان که از جمله اقدامهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حکومت ملی آزربایجان بود اشاره کرد .
" جان فورن (J.Foran) " مؤلف آمریکایی در کتاب " تاریخ تحولات اجتماعی ایران " می نویسد : کارهایی که حکومت ملی آزربایجان در یکسال انجام داد، رژیم رضا شاه در مدت 20سال نتوانست انجام دهد. آن هم به خاطر میهن پرستی آزربایجانیان بود. هم چنین اطرافیان سید جعفر پیشهوری بیشترشان اهل مبارزه و انسانهای باوقار و متین بودند .
تاریخ تحولات اجتماعی ایران - چاپ دوم، تهران 1378( مترجم از انگلیسی: احمد تدین ) .
                     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli