موقعیت و حدود: 
آبادی معروف به اشتبین مرکز دهستان دیزمار شرقی از بخش ورزقان و شهرستان اهر در کنار رود ارس و نوار مرزی ایران و شوروی قرار گرفته است. شمال آن رود مرزی ارس، جنوبش ورزقان، شرق آن جنگلهای حسن آباد و غربش دهستان دیزمار غربی میباشد. رود ارس از فاصله 14 کیلومتری شمال این آبادی میگذرد. فاصله اشتبین تا بخش ورزقان 50 کیلومتر و تا اهر 225 کیلومتر است.


سابقه تاریخی: 
اشتبین دارای سابقه تاریخی کهنی است. وجود گویش تاتی در روستاهای اقمار این آبادی (کرینگان و مردانقم) حاکی از پیشینه درخشان تاریخی آن میباشد. اشتبین از اجتماع سه روستا به اسامی هراز (هراس) سیاوشان و جعفرآباد به وجود آمده است. شاید اطلاق نام اشتبین(اوچ تبین) به این منطقه به همین مناسبت باشد. «اوچ» در ترکی به معنای «سه» است. 

موقعیت طبیعی: 
اشتبین در منطقه ای کوهستانی واقع شده است که رودخانه ارس از شمال و رودخانه هراس از شرق آن می گذرد. روستای هراس در داخل دره ای در میان دو کوه بسیار مرتفع برروی سکوی عظیمی به طور مطبق قرار گرفته و شباهت زیادی به شهر ماکو دارد. 
مهمترین کوههای منطقه اشتبین عبارتند از : کیامکی- دوسته شا و قازان داغی. اکثر ارتفاعات و اراضی اشتبین را مراتع و جنگلها فرا گرفته است. آب و هوای اشتبین تابع آب و هوای منطقه ارسباران است. در مناطق جنوبی کوهستانی هوا سرد و در حوالی دره ارس گرم و معتدل و مطبوع است. زمستانهای اشتبین در مناطق کوهستانی بسیار سرد و برفگیر می باشد. 


آثار تاریخی: 
در گوشه و کنار اشتبین آثار تاریخی چندی بچشم می خورد. در حال حاضر چند کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب و شاه عباس صفوی در این آبادی وجود دارد، و نیز گورستان قدیمی آن، کتیبه ای مرمرین مربوط به آرامگاه شخصی به نام خواجه ملک کدخدا (به تاریخ 843 هجری قمری) و کتیبه ای دیگر مربوط به خواجه احمد (بتاریخ 976 هجری قمری) بچشم می خورد. 
در طراحی خانه های این روستای تاریخی به دلیل این که در شیب تند کوه واقع شده است هوشمندی زیادی به کار رفته است. خانه های قدیمی این روستا به شیوه معماری دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده اند. 
معماری این روستا به نوبه خود منحصر به فرد است. بدین صورت که در این روستا حیاط هر خانه ای پشت بام خانه دیگری است و منظره بسیار بدیعی را بوجود آورده است. 

ابوالقاسم نباتی عارف و شاعر معروف آذربایجان در اشتبین بدنیا آمده و در این روستا نیز به خاک سپرده شده است. 
روستای اشتبین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و یکی از جاذبه های مهم گردشگری منطقه بشمار می رود بطوریکه دورنمای طبیعی آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند. 
تولید ابریشم نیز در اشتبین سابقه طولانی دارد و کارگاههای تولید ابریشم زیادی در این منطقه وجود دارند. میوه ها و محصولات جالیز این منطقه هم دارای مرغوبیت خاصی است.