وبلاگ جامع و تخصصی تورانیان (تمدن و تاریخ جامع ترکان ایران و جهان)

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

Azərbaycan Əlifbası

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

داستان به قتل رسیدن سه سردار آذربایجان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

Səttar Xan

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

ATA BABƏK

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

... Üzgünəm

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

Güney Azərbaycan Bayraq

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

Bütöv Azərbaycan Xəritəsi


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

بولود قاراچورلو "سهند"


- بولود قاراچورلو سهند، پرآوازه آذربایجانی که با آثار زیبای خود، مرزهای ایران را درنوردید و در خارج از کشور به ویژه در جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز در میان ادب دوستان، به شهرت دست یافت.

- بولود قاراچورلو در بهار سال 1305 در یک روز ابری و بارانی در شهر مراغه به دنیا آمد و به همین دلیل پدرش او را 'بولود' که در زبان ترکی به معنی ابر می باشد، نامید. بولود تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مراغه و تبریز به پایان رساند و در سن 17 سالگی با تخلص 'رازی' به سرودن شعر پرداخت. ولی مدتی بعد تخلص خود را به 'سهند' تغییر داد. وی در همان جوانی وارد 'مجلس شعرا' گردید که آن موقع در تبریز تأسیس یافته بود. در سال 1325 به دنبال حوادث تلخی که در کشور رخ داد، مجلس شعرا تعطیل گردید و سهند نیز به همراه بسیاری از شعرا و نویسندگان ترک، زندانی و سپس به تهران تبعید گردید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

حبیب ساهر


- نویسنده بزرگ و بنام آذربایجان حبیب ساهر پدر شعر نو ترکی

حبیب ساهر،دراردیبهشت ماه ۱۲۸۲ شمسی درتبریز به دنیا آمد، پدربزرگ وی مدتی قبل همراه با خانواده از روستای ترک میانه به تبریز مهاجرت کرده ودر محله دوه چی ساکن شده بود. پدرساهر'میر قوام' در آشوب های داخلی شهر تبریز در روزهای پیروزی انقلاب مشروطیت در سنگر سرخاب کشته شد و ثروت قابل توجه پدرش را برادر بزرگ عیاشش بالا کشید،کودکی حبیب در فقر گذشت.تحصیلات مکتبی اش را در شاگردی ملائی طی کرد که مجبورش می کرددر حالیکه زبان فارسی را خوب نمی دانست ، گلستان و بوستان سعدی را از برکند.دوران دبیرستان را با استاد شهریار هم مدرسه شد و به گمان بسیاری ، منظور شهریار از «شهریارا بی حبیب خود نمی کردی سفر»، ساهر بوده است . بعد از دوران دبیرستان و مراودت ادبی با شهریار ، به کردستان رفت .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

پرفسور محسن هشترودی


- پرفسور محسن هشترودی ریاضی دان برجسته و مشهور در 22 آذرماه سال 1286 شمسی در شهر تبریز و در خانواده‌ای فرهیخته و مذهبی کودکی به دنیا آمد که او را محسن نام نهادند. پدرش همچون اکثر تورکها مردی بود کوشا و با همت که چهارده سال در نجف اشرف تحصیل کرده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

میرزا حسن رشدیه


میرزا حسن رشدیه پایه گذار مدارس نوین ایران

- میرزا حسن رشدیه در محله چرنداب تبریز به دنیا آمد. پدرش میرزا مهدی تبریزی و مادرش سارا بودند. میرزا حسن پس از رسیدن به سن رشد به مکتب خانه رفت. صرف و نحو ، فقه ،احکام ، عربی و ادبیات را آموخت. بیشتر مکتبداران از آنچه درس میدادند خود اطلاع چندانی ندارشتند لذا بیشتر این علوم را نزد پدرش آموخت. آن گاه تصمیم گرفت برای ادامه آموزش به نجف برود اما به دلیل علاقه او به تعلیم و تربیت از این کار منصرف شد و به بیروت رفت و در سال 1259 شمسی در دارالمعلمین آن شهر به فراگرفتن شیوه های نوآموزش پرداخت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

صمد سرداری نیا


- صمد سرداری‌نیا (۲۱ اردیبهشت ۱۳۲۶، تبریز - ۲۲ فروردین ۱۳۸۷، تبریز) تاریخ‌نگار و پژوهشگر برجسته «تاریخ معاصر آذربایجان» است.

- دکتر سرداری‌نیا در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۲۶ در محله امیره‌قیز تبریز به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان، در سال ۱۳۴۶ در مقطع کارشناسی تاریخ در دانشگاه تبریز پذیرفته شده و در سال ۱۳۵۰ فارغ التحصیل شد. وی پس از استخدام در صدا و سیما، در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته حقوق قضائی پرداخته و در سال ۱۳۵۷ فارغ التحصیل شدند.
وی پس از انقلاب ۱۳۵۷ در مطبوعات ترکی و فارسی زبان ایران به ارائه مقالات علمی در زمینه تاریخ معاصر آذربایجان پرداخت و از آغاز انتشار مجله وارلیق، یکی از اعضای اصلی هیئت تحریریه آن بود. وی در سال ۱۳۸۲ از طرف دانشگاه ملی باکو، دکترای افتخاری دریافت کرد.
سرداری نیا چند ماه آخر عمر خود از عارضه معده رنج می‌برد و در شامگاه ۲۲ فروردین ۱۳۸۷ درگذشت.
- لیست کتابهایی که استاد سرداری‌نیا تالیف نموده‌اند:
* تبریز مهد صنعت چاپ در ایران (۱۳۸۴)
* قره‌باغ در گذرگاه تاریخ (۱۳۸۴)
* سیری در تاریخ آذربایجان (۱۳۸۶)
* تبریز شهر اولین‌ها (۱۳۸۱)
* قتل عام مسلمانان در دو سوی ارس (۱۳۸۵)
* دارالفنون تبریز، دومین مرکز آموزش عالی ایران (۱۳۸۲)
* باکو شهر نفت و موسیقی (۱۳۸۵)
* جنگ قره‌باغ (۱۳۸۴)
* مشاهیر آذربایجان (۱۳۷۹)
* نقش‌ مرکز غیبی‌ تبریز در انقلاب‌ مشروط‌یت‌ ایران (۱۳۶۳)
* علی‌ مسیو: رهبر مرکز غیبی‌ تبریز (۱۳۵۹)
* باقرخان‌ سالار ملی (۱۳۶۹)
* ملانصرالدین در تبریز (؟؟)
* تاریخچه تئاتر آذربایجان (؟؟)
* تاریخ روزنامه و مجله‌های آذربایجان (؟؟)
* ایروان یک ولایت مسلمان نشین بود (؟؟)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

جهان پهلوان پوریای ولی


جهان پهلوان پوریای ولی بزرگمرد آذربایجان(خوی از نگاهی دیگر)

- در نوشته هایه امیر کمال الدّین حسین گازرگاهی در '»مجالس العشّاق /96'« داستان پهلوان محمود پوریا را شروع کرده: '»تکیه دار دارالصّفای اولی الأیدی والابصار( قسمتی از آیة 45 سورة ص)'«. در بررسی عناوین و القاب شهرهای ایران، به شهری غیر از خوی برنمی‌خوریم که لقب '»دارالصّفا«' داشته باشد. با اینکه وقتی احوال این پیر پهلوان( پوریای ولی) که کمال مطلوب فتوّت و عرفان در وجود وی تجسّم یافته مطالعه می‌شود، متوجّه می‌گردیم براینکه احوال این نامدار در هاله‌ای از افسانه‌ها فرو رفته، بلکه همین افسانه ها ناموی را نیز در بر گرفته است.چه که هم اکنون نیز مزار این پهلوان بزرگ در شهرستان خوی که میعادگاه پهلوانان و جوانمردان است مورد بی مهری قرار گرفته و دریغ از تنها سکه ای که برای بازسازی آن خرج شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

بیوگرافی کوتاه استاد رحیم نوه سی


رحیم نوه سی در سال( 1330 هجری شمسی) در شهرستان خوی به دنیا امد.
وی نفاشی را ازسن هفده سالگی (هجری شمسی1347) پیش استاد الک کازاریان شروع و از محضر این استاد استفاده نمود.
وی در سال 1351 به اتریش عزیمت کرد و در مدرسه هنر های زیبایی وین حضور یافت و پس از پایان دوره شش ساله به کسب رتبه اول نائل آمد.
استاد رحیم نوه سی یکی از مشاهیر معاصر هنر نقاشی امروز ماست که بعنوان یک رئالیست , اثاری زیبا خلق و به معرض دید عموم گذاشته است. اثار استاد به حدی دلربا و فریبنده است که گویی دارد به مناظر طبیعی طعنه می زند .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli

صفی الدین ارموی موسیقی دان برجسته آذربایجانی


- صفی الدین عبدالمؤمن بن یوسف بن فاخر الارموی ، در یکی از پرآشوب ترین سده های تاریخ آذربایجان، یعنی در قرن هفتم هجری حین حمله مغولها در اورمیه به دنیا آمد. ارموی کودک بود که همراه با خانواده به بغداد مهاجرت کرد و در مدرسه مستنصریه که به دستور المستنصر بالله عباسی تأسیس شده بود به تحصیل علم پرداخت و از علمای شافعی، زبان عربی، شعر، محاضرات، تاریخ، ادبیات، خوشنویسی و موسیقی را آموخت. او در خوشنویسی و ادبیات از نوادر روزگار خویش بود و با همین هنرها بود که به دربار آخرین خلیفه عباسی، المستعصم بالله، راه یافت. قدر و منزلت ارموی در خوشنویسی تا بدان پایه است که یاقوت مستعصمی، شاگرد برجسته او، در تحول و تکامل این هنر، تأثیری به سزا داشت و شمس الدین احمد بن یحیی سهروردی، دیگرشاگرد او، از سرآمدان خوشنویسی قرن هفتم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Qafqazli