کندوان‌ روستایی‌ تاریخی‌ و کم‌ نظیر بخش‌ اسکو در فاصلة‌ 22 کیلومتری‌ جنوب‌ اسکو در میان‌ دره‌ای‌ با صفا و کنار رودخانه‌ای‌ به ‌همین‌ نام‌ واقع‌ شده‌ است‌. بنای‌ خانه‌های‌ این‌ روستا از نوع‌ معماری‌ صخره‌ای‌ است‌ و به‌ قرن‌ هفتم‌ هجری‌ و در بعضی‌ موارد حتی‌ به‌دوره‌های‌ قبل‌ از اسلام‌ نیز برمی‌گردد. این‌ روستا نمونه‌ای‌ از ابتدایی‌ترین‌ نوع‌ زندگی‌ بشر و همزیستی‌ او با طبیعت‌ به ‌شمار می‌رود و در مرحلة‌ اول‌ فرم‌ خارجی‌ این‌ مجموعه‌ انسان‌ را به‌ یاد قلعه‌های‌ پرسحر و جادوی‌ قدیمی‌ می‌اندازد. 
در نظر اوّلی‌ که‌ به‌ روستا انداخته‌ می‌شود یک‌ سری‌ مخروطهای‌ نوک‌ تیز دیده‌ می‌شود که‌ در سطوح‌ غیر منظم‌ آنها سوراخهایی‌ وجود دارد. این‌ مخروطها، در کنار هم‌ بطور متراکم‌ یا جداجدا ناگهان‌ از دامن‌ کوهی‌ بلند سر برآورده‌ و در سراشیبی‌ تند کوه‌ به‌ صورت‌ پله‌ پله‌ بالا رفته‌اند. 
مخروطها در مراحل‌ اولیه‌ زمین‌شناسی‌ که‌ هنوز پوستة‌ زمین‌ سخت‌ نشده‌ بود و در اثر جابه‌جایی‌ کوهها و فشارهای‌ حاصله‌ از این‌جابه‌جایی‌ها، به‌ دلیل‌ نرم‌ بودن‌ خمیره‌ آنها، به‌ صورت‌ متبلور از محیط‌ همجوار خود جدا شده‌ و فرم‌ گرفته‌اند و بعدها در اثر سائیدگی‌ به‌ صورت‌ فعلی‌ در آمده‌اند. ضخامت‌ و جنس‌ طبقات‌ تپه‌ها و مخروطها از نوع‌ اینمبریت‌ و لاهار است‌ که‌ در اثر مخلوط ‌شدن‌ مواد آتشفشانی‌ سهند با گل‌ و لای‌ حاصل‌ از بارانهای‌ سیل‌آسا بوجود آمده‌ است‌. 
بلندی‌ این‌ تپه‌های‌ مخروطی‌ و هرمی‌ شکل‌ بیش‌ از 60 متر می‌باشد. تشکیلات‌ جنس‌ طبقات‌ روی‌ آبرفت‌ قدیمی‌ واقع‌ شده‌ و رودخانه‌ کندوان‌ بیش‌ از 10 متر از آن‌ را حفر کرده‌ و پائین‌ برده‌ است‌. 
در طی‌ قرنهای‌ گذشته‌ حفره‌هایی‌ در داخل‌ این‌ مخروطها بوجود آمده‌ است‌ که‌ یا بر اثر وجود حبابهای‌ هوا در مواد مذاب‌ آتشفشانی‌بوده‌ و یا بشر با استفاده‌ از ابزارهای‌ خود آنها را پدید آورده‌ است‌. در درون‌ هر مخروط‌ می‌توان‌ اطاقهایی‌ را دید که‌ به‌ عنوان‌ فضاهای‌نشیمن‌ و آشپزخانه‌ و حتی‌ انبار و طویلة‌ حیوانات‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. غیر از اطاقهای‌ نشیمن‌ روستائیان‌ دو مسجد با ستون‌سنگی‌ از جنس‌ طبقات‌ لاهار و بیش‌ از صدها آغل‌ در دل‌ مخروطها کنده‌ شده‌ است‌. در درون‌ هر مخروطی‌ بین‌ دو تا چهار طبقه ‌مسکن‌ ساخته‌ شده‌ است‌. و کوچه‌های‌ روستا در حقیقت‌ همان‌ شیارهای‌ ناشی‌ از جریان‌ تخریبی‌ آبهاست‌. علاوه‌ بر خانه‌های‌ جالب‌ توجه‌ آنچه‌ این‌ روستا را معروف‌ و مشهور ساخته‌ است‌ وجود آب‌ معدنی‌ گوارایی‌ است‌ که‌ در کنار رودخانه‌و ساحل‌ چپ‌ آن‌ از دل‌ یک‌ تپه‌ خارج‌ می‌شود و برای‌ امراض‌ کلیوی‌ مفید است‌. در این‌ روستا بقعه‌ای‌ نیز موجود می‌باشد که‌ به‌ «امامزاده‌ محمد» معروف‌ می‌باشد. 
در اسفند ماه سال 1385 هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان در روستای کندوان افتتاح شد.