در قرن ۵میلادی یکی از قبایل اوغوز بنام سلجوق از رود جیحون گذشته و وارد خراسان شدند.در این مناطق اویغور ها و قاراخان ها حکومت میکردند که برای حفظ حکومت خود با سلجوق ها وارد جنگ شدند که در نهایت سلجوق ها موفق به پیروزی در جنگ شدند و صاحب خراسان شدند.
در اولین سال حکومت سلجوق پادشاهی بنام(طغرل شاه) حکومت میکرد ،وی جنگ های بسیاری در ۱۸سال حکومت خود انجام داد و موفق شد آزربایجان ،اصفهان و همدان را تصاحب کند و  با دختر خلیفه عباسی اذدواج کرد اما در آخر دچار بیماری خاصی شد و در گذشت.قبر وی اینک در برج طغرل میباشد.

بعد از درگذشت طغرل و بدلیل نداشتن فرزند یکی از فرزندان برادرش را جانشین خود قرار داده بود که مورد اعتراض سران قبایل قرار گرفت و انها آلپ ارسلان که یکی دیگر از فرزندان برادرش بود را بعنوان پادشاه سلجوق انتخاب کردند.
آلپ ارسلان پس از سرکوپ شورش ها به ارمنستان و گرجستان لشکرکشی کرد و موفق به تصاحب این دو کشور شد.بعد وارد شرق شد و خوارزم را نیز تصاحب کرد و پسرش را بعنوان پادشاه خوارزم انتخاب کرد.
آلپ ارسلان بعد به غرب لشکر کشی کرد و‌ترکمن ها را مامور حمله به قیصریه و آناتولی کرد.بعد به جنوب لشکرکشی کرد و هر چه شهر در مسیر حرکت خود بود را یکی یکی تصاحب کرد.این لشکر کشی های قدرتمند الپ ارسلان روم هارا به وحشت انداخت و روم ها(مقدونی،بلغار) به ازربایجان لشکر کشی کردند و دستور تخلیه دادند و‌میدانستند که لشکر ۲۰۰هزار نفری انها در مقابل لشکر ۱۵هزار نفری آلپ ارسلان پیروز میشود ،اما آلپ ارسلان خلاف نظر سران قبایل با شجاعت وصف ناپذیری با رومیان وارد جنگ شد و نکته ی جالب تر این که شجاعت تورکان در این جنگ باعث شد که آنها با لشکر ۱۵هزار نفری ،لشکر ۲۰۰هزار نفری رومیان را شکست دهند و امپراطور روم را اسیر کنند .از ان واقعه تاریخی به بعد نام تورک و شجاعتش در تمام نقاط جهان پیچید.
بعد از مرگ آلپ ارسلان فرزندش ملک شاه امپراطور شد.