1- (ضرورت جهانی). Extra-determination :
پایان جنگ سرد و رو در رویی دو ایدئولوژی کمونیزم و بورژوازی صفحه نوینی در جهان را باز کرد. آغاز تاریخ نوین در بعد جهانی، ملل بی‌دولت و محکوم به آسیمیلاسیون را بیدار کرد. افزایش تعداد دول در سازمان ملل متحد، ملل بی‌دولت را تشویق به تشکیل دولت ملی می‌کند. این یک ضرورت جهانیست که امروز احساسات و عقل ملل بی‌دولت را متوجه خود کرده است. چنین به نظر می‌رسد که با ادبیات ایدئولوژیکی ساختگی نمی‌توان مقابل این پروسه ایستاد.

2- (ضرورت داخلی). İntro-determination :
علاوه بر ضرورتهای جهانی موثر، ضرورتها و احتیاجات درونی نیز عامل تعیین کننده در جنبشهای ملی هستند. تشخیص تبعیض و بی‌عدالتی، جوانانِ ملل مختلف را به مبارزه شرافتمندانه و قهرمانانه سوق می‌دهد.

3- (جبر فرهنگی). Traditionla-determination : 
یک مرز تمدنی، فرهنگی و زبانی بین ملل موجود است. این مرز را طبیعت بوجود آورده است. هیچ نیرویی نمی‌تواند این مرز زبانی را از بین ببرد. این تفاوتهای فرهنگی و زبانی محصول هزاران سال تحولات تاریخی می‌باشد و تجربه نشان داده است که نمی‌شود زبان یک ملت را از تاریخ و جغرافیا برکند. همچنانکه در مدت 90 سال عملیات سخت و شدیدی که بر بر علیه زبان تورکی در ایران انجام دادند، زبان ملی ما زخمی شد، اما نمُرد و اکنون بر می‌خیزد. دختران و پسران غیور تورک به خاطر حفظ زبان ملی و مادریشان جان خود را به خطر می‌اندازند. مبارزه بس شرافتمندانه‌ایی را ملت تورک و بخصوص جوانان آن آغاز کرده‌اند و زمان، تاریخ و مدرنیته طرف حقیقت و عدالت را می‌گیرد. همگام با واقعیتهای منطقه‌ایی و جهانی، ملل مختلف در ایران به پا می‌خیزند. براندازی تبعیض، برقراری حقوق مدرن و حق تعیین سرنوشت آماج اصلی این مبارزه ملی و خیزش تورکی به محوریت «تورک‌ائلی» می‌باشد.